April 21, 2009

Burfday..anak or emak?

“Selamat hari lahir~!”
“Selamat hari jadi~!”
"Heppi Burfday~!"

Dan bermacam2 lg cara penyampaian ucapan ulang tahun kelahiran buat seseorg yg menyambut hari lahir. Memang x dinafikan, gembira,heppi, bahagia, dan yg sesaudara dgnnya akan timbul didalam hati. Dunia ni umpama kite yg punya. Ye lah kan, sume org wish kt kite, suke ah. Lg2 bile notification kt Fesbuk penuh bile sume mmber kite wrote something kt wall kite. XD

Tp dlm kegembiraan kite tu, pernahkan kite terfikir, siapakah yg layak dgn selayak2nya utk menerima ucapan “selamat ulang tahun kelahiran” yg kite terima dgn banyaknye tu? Kita yg DILAHIRKAN atau ibu yg MELAHIRKAN?

Sewaktu kita keluar dr perut ibu, kita x taw ape2 pon. Sakit ibu, derita ibu, sengsara tanggungan 9 bulan ibu. Pernahkah kite kenang kembali detik2 kite dilahirkan? [mmg la xbleh kenang sbb kite x taw ape2 pon time tu kan. XD]

Cube kite compare ape yg kite RASE detik2 kite mula muncul kat dunia ni dgn ape yg ibu kite RASE time nak me’muncul’kan kite ke muka bumi ni:


Senanye byk lg ah bnda2 yg patut kite consider tuk wat comparison ni. Tp dlm waktu yg singkat je, aku leh terfikir aspek2 tertentu je, tp tu pun dh xleh nk lawan ngn “kesusahan2” yg ibu tanggung. So, secara kesimpulannya, mmg ibu akan menang ah. Sampai bile2 pon, ibu akan sntiasa menang.


Ibu “ratu” hati. Nk gune “permaisuri” pun boleh. Sekadar peringatan kite bersama sbg insan yg bergelar ANAK, kite patut sedar kesusahan yg ibu kite tanggung semasa nk melahirkan kite. Tanpa ibu, mmg kite xkn dpt dengar wish2 cam yg aku tulis kt atas tuh.

So, ingat2 la ibu time sume org wish “slamat hari jadi” kt kite. Tanpa ibu, kite x “jadi” taw! Ingat tuh!
Lg bagus kalo time hari besday kite tuh, kite yg call ibu dan ucap “seinfiniti terima kasih” sbb berjaya lahirkan kite dgn sempurna beberapa tahun dulu [depends kt umur korg skrg ah].

Bg aku lak, “hari lahir” aku adalah “hari ibu” tuk ibu aku. Sbb everytime aku wish “selamat hari ibu” kt mak aku setiap 13 Mei (kdg2 berubah date every year kalo x silap ah, tp xkesah ah), aku xtaw sbb ape aku wish tuh. I mean, generally mmg ah sbb hari tu adelah hari ibu. Tp personally, xde sbb tuk aku wish selamat hari ibu kt mak aku pada tarikh tu.

Tp bile aku wish “selamat hari ibu” kt mak aku pada hari lahir aku, aku ade “sebab” tuk wish aku tuh.


Hujan - Selamat Hari Ibu

So, kpd sahabat2 yg mmbaca, jgn lupe kpd ibu kite yg telah melahirkan pada hari lahir kite sewaktu ketika dulu. Thanx coz sudi membaca.

Wassalam.

No comments: