March 28, 2009

There's Silver Lining..

Menuju ke PUSH at 1:10pm, Thursday.

Dgn langkah penuh harapan, Doc. Wehr jumpe aku, eh silap, aku jumpe Doc. Wehr. Gi lab, amek urine test ngn blood test. Naik atas, jumpe Doctor balik.

“I know that this is such a disappointment, but I’ve got to tell you. You have a type 1, diabetes.” Period.



Hati berdegup kencang, dgn irama dan rentak berbeza. Laju sket dr biasa, bergetar.

Aku cemas. Hati aku bermonolog sorg2 ---"Biar betol ni? Serius ke? Cam x caye jek!"
Pundi kiri aku tanye pundi kanan :
kiri: "Ko sakit ke? Aku rase aku ok je.."
kanan: "Ntah la, rase cam ok gak. tp xtaw ah.."

Kol 2:30pm waktu Purdue, aku dihantar ke Endocronology Clinic. Masuk2 je clinic tu, aku nmpak sume pesakit tua2, naik krusi roda, xde pon dak2 cam aku. Malu beb. Muda2 lg dh kene diabetes.

Aku jumpe doctor pakar system endocrine. Check punye check, aku kuar dr clinic tuh kol 5:45pm. Zohor aku burn cenggitu je. Haih. Astaghfirullah.

Pulang ngn keletihan, disulami ngn sedikit kesedihan. Haih [mengeluh lg]

Dlm CityBus, aku cube nk sedapkan hati, tp xleh. Dh mmg aku sakit, sakit. Diabetes beb. Tahap sugar dlm badan aku tinggi. Tyme cek kt Push, it was 512. Wow! Tinggi gile! [padahal tym tu aku xtaw pon level yg normal berape]. Senanye thp blood sugar dlm badan org normal adalah between 60-110, so aku rase aku nye dh tinggi tahap gaban. Huhu.

Aku igt doc td ade ckp, ade org sampai thp 1200. Aku punye ni apela sgt, x serious.
Tp aku taw doc tu saje je ckp cmtu, nk sedapkan hati aku.
[doc, you don't do that~~]

Diabetes beb~! [Aaaarrrgghh!!!] (Cam cemas sgt, tp xde la cemas sgt) Dgr cam bese je tp menatang ape tu?

Kpd sape2 yg keliru atau blur2, Diabetes ni dlm bahasa Jawa disebut Kencing Manis. Selalu aku dgr org2 tua jek yg ade penyakit nih, tp kali ni aku sendiri berPELUANG MERASAI penyakit nih. Mmg untung. Alhamdulillah.

Nape untung?
Byk sebab.

1- Byk bnda aku dpt tahu pasal penyakit nih: symptoms, preventions, types of medication yg aku perlukan.

2- Aku sedar ade gak org yg concern pasal kesihatan aku bile dpt tahu yg aku berpenyakit [Mekaseh ah eh kpd sume yg concern, really pleased about it XD]

3- Ade org sanggup wat research pasal penyakit nih even though org tu X RASE pon penyakit nih. Mekaseh lg skali eh~!

4- Rase lebih dekat ngn Allah [Beselah, lumrah manusia. Bile dh sakit baru nk cari Tuhan. Aku pun tergolong dlm golongn tuh. Isk2..]

Cume satu je pesanan dr aku.

Sume yg berlaku adalah satu ujian dr Allah dan mesti ade hikmah disebaliknya. Jgn asyik nak salahkan org and try to seek the silver lining behind it. Pasti ade. Insyaallah.

Igt kata2 nie: “ Setiap ujian itu adalah tanda ingatan dr Allah. Allah igt dan rindu kt kite, sbb tu Dia ‘bagi’ kite ‘anugerah’ yg jarang2 org lain dpt ” Renung2kanlah..

P/s: Doakan aku cepat sembuh eh..mekaseh ~XD

Wassalam..

2 comments:

Mystic--Legend-- said...

redho dan tabah oke :)
tanda Allah sayang kan hambaNya bile Allah uji seseorang tu ..
Beruntunglah kamu sbb tergolong dlm golongan itu ..
Moga dekat dgn Dia selalu.
Pesan mama; jgn minum manis bnyk sgt, nanti mama bagi gamat.
jage diri, jaga iman.

i b n j a i :: said...

time kaseh :)
really appreciate it~ XD