May 13, 2012

BIG 5

Having read an encouraging leadership book named "Big 5 for Life" by John P. Strelecky, this is what I gained. And seriously, I think he had influenced me in a certain way.

One of the parts he wrote is about graf kehidupan. Aku tak tahu nak describe in words, like exactly what he did, but aku try utk beri gambaran dalam bentuk lukisan comel (Ye, aku mmg hebat melukis) di bawah:


Apa yg cuba disampaikan adalah begini:

Memang benar hidup ni ada turun naik, pasang surut, timbul tenggelam. Seperti kata-kata popular, 'Hidup ibarat tayar, kadang-kadang di atas, kadang-kadang di bawah'. (Tapi kalau time hidup kita berada di bawah tu, tayar pancit cmne? Merana gak la kan stay kat bawah lama2. Tapi takpe, abaikan dulu persoalan kurang bernas aku ni.)

Prinsip yg ditekankan oleh John adalah, hidup perlu sentiasa ada peningkatan. Life must have improvement. Beliau menerima hakikat bahawa memang akan ada turun naik dlm graf kehidupan kita, tapi apa yg paling penting adalah ketika graf hidup kita turun, pada titik terbawah penurunan itu mestilah lebih tinggi dari titik terbawah sebelumnya. Kalau berdasarkan lakaran aku kat atas tu, titik B mestilah lebih tinggi dari titik A.

Somehow I found this concept was very logical and applicable to be implemented. 

+     ++     +++     ++++     +++++

Umat Islam harus cemerlang
Hari ini mesti lebih baik dari semalam..

* Aku rasa si John ni tulis buku ni berdasarkan lagu ni kot..

2 comments:

Mystic--Legend-- said...

tapi mcm mane kalo mmg dah ditakdirkan jatuh dalam gaung ke? hmm

i b n j a i :: said...

Selagi belum jatuh gaung, kita takkan tahu yg kita akan jatuh gaung..kan? So just live ur life to the fullest :)