May 5, 2012

KEMBALI

5 May 2012 - Taman Pancarona Precint 18, Putrajaya. Renyai-renyai hujan turun.

Hari tu aku akan kembali bertarung dlm perlawanan yg intensif setelah almost 2 tahun tak menyertai pertandingan seperti ni. Pressure. Inter-JPM Volleyball Tournament. Saat melangkah menuju ke gelanggang, masih terbayang kali pertama aku menyertai permainan bola tampar secara di bawah tekanan. It was back then when I was in Form 5. Volleyball tournament Klang District it is. 

Aku boleh buat, aku boleh lompat. Aku boleh, insyaAllah.

Berbekalkan 1 kemenangan, team aku layak ke suku akhir. Di suku akhir, musuh kami adalah APNM. It was the best game ever. Hitting, serving, tapping and many other skills done perfectly. Betul la orang cakap, kalau kita main dengan opponent yang hebat, kita pon akan main hebat. Undeniably, they were good, or I can say it's hard to find their weakness spot. They played well, perfect hitting, smooth setting, good covering..hmm that's a perfect package to win a match.

But we still lack of skill of blocking and covering. In a volleyball game, blocking is the key of stopping the finishing of the opponent. If you are a spiker or a setter in front, and you don't go blocking, just staying in your position while the opponent is gonna hit,  then wait for the smash my friend.

One of my coaches that I've had back then in KISAS. He said, "Kalau taknak block, tunggu jela gigi patah kena bola spike."

Aku peduli? Yela mmg aku peduli. Gile ko, coach ajar tu, so kena la set in mind. Tapi kadang-kadang manusia ni kan pelupa. Lagi2 orang mcm aku ni yg selalu ter'telan' semut dlm air panas, aku terlupa utk block satu bola spike dr musuh yg dtg dari sekolah cina di Klang. 

Aku tunggu je kat tempat aku, tempat spiker belah kanan. Aku tengok setter tu set bola..fuuuhhh smart harom! Aku hanya bermonolog. Di hadapan setter tu sudah bersedia seorang tinggi lampai menanti bola set utk dihidangkan. Lompatnya.....tinggi gile weh! Aku bermonolog sendirian lagi. Di luar sedar, sebenarnya aku terlupa utk block mamat spiker tu. Then, ......


(Please put some sound volleyball menghentam dada badan di sini) ----> Aku lah mangsa hentaman tu! Haha

Aku tak tau nak wat sound effect cmne, tapi yg aku tau yang hentaman tu memang perit. Pedih. Sedak-sedak aku mencuri oksigen untuk bernafas. Aku terbaring............tp kejap jela. Heh

Semua berkerumun padaku. Bertanya keadaan. Tapi sbg seorang pemain bola tampar yg amatur tp macho, aku lebih fokus pada macho. Tambahan lagi, ada ramai penyokong perempuan (melayu cina semua ada) kat area situ sbb ada perlawanan kategori perempuan kat court sebelah. Rasa perit dibuang jauh-jauh. Control control.

Coach tanya, "Ok tak? Boleh main lagi?"
Ape la tanya macam tu, mesti la aku jawab ok. Kawal macho beb. Hoho

Sebenarnya hentaman tu memang sakit beb, tp aku tahan je. Tu la, sapa suruh lupe pesanan coach? But yeah, experience does hurt but the value, it was so priceless..Aku tak pernah lupa utk block lepas tu..Thanks Cikgu Anuar.


No comments: