May 10, 2012

CENDANA

"Ok, jom " F mengajak setuju.

Kami bergerak ke ruang parkir motosikal. F tunggang, aku bonceng. Baru je nak jalan, aku tukar posisi bonceng. 

" Macam tak best la duduk cmni, aku duk camni la " ujar aku. 
Lantas aku tukar posisi bonceng.

" Ko biar betol ni, slumber je! " F tegas tiba-tiba.
" Ala bkn selalu. Takpe, takde pape nye. Ko bawak je. " Aku cube bertenang, setenang badak berendam dlm lumpur.

Keluar kawasan asrama Kolej Cendana Seksyen 6. Ke jalan utama, melintasi Balai Polis Seksyen 6. Tanpa disedari, ada mata-mata tajam yg memerhati.

" Hoii! Hoii! "

Gegendang telinga aku terdengar satu jeritan. Walaupun aku agak kondifen yg jeritan tu ditujukan khas kpd aku dan F, kitorg buat-buat tak tau. Yela, apa yg kitorg dah wat? Suke-suke hati je nak jerit-jerit kat orang. Huh!

Aku dan F terus ke destinasi kami, Cybercafe Z (Aku dah lupe ape nama cc tu). Park motor kat bawah, kunci break disc. Naik atas, nak sambung wat assignment yg memerlukan access kpd internet.

" Nak 2 PC kak, yg kat ujung tu. " pinta F kpd akak yg jaga CC tu.

" Hoi Mat, bak mai IC ko." Satu laungan suara yg aku tak pernah kenal gelombang frekuensinya, tapi pelik, dia tau nama aku. Aku toleh badan ke belakang.

Sambil dia keluarkan kad dari poket, dia bersuara, " Bagi IC ko. Ikut aku gi balai. "

F tercengang, aku bingung.

Aku ade perasan sesuatu pada kad yg dia tunjuk sebentar td. Lambang PDRM. Cis, busted la plak!

Dia tarik kitorg ke bawah. Turun tangga, bukak kunci motor. Dia mengarah tegas. "Buat macam td. Naik mcm yg korg dtg sini td." 

Saje je abg polis ni nak kenakan kitorg.

" Takyah la bang. Naik mcm bese jela. Ok, kitorg gi balai. " Aku jawab, terketar jugak la.
" Oo pandai nak naik mcm bese, td bukan main lg bawak konon mcm hero." Kitorg kena bahan.

Sesampai balai, kitorg disoal siasat. IC, lesen, sumenye diserah. 

" Ko ingat ni kampong ko ke nak tunjuk hero? Ko ingat ni Batang Berjuntai ke? "
Haih, kena bahan lagi..Aku tahan sabar, diam..

" Kau, bagi IC ngn lesen." Salah sorang pegawai polis yg berkumis agak tebal, tuding jari ke arah F.
" Erkk, tak bawak bang. Tertinggal kat bilik asrama. Ni bawak duit nak bayar kat CC je " F jawab cemas-cemas.

"Haa bagus laa. Naik motor, dua-dua tak pakai helmet, sorang pandang belakang mcm hero,  sorang plak tak bawak IC ngan lesen. Kalau aku nak saman korg, teruk korg kena tau tak?! "

Mengangguk senyap. Moment of silence. Kalau balai polis tu mahkamah, dan kitorg adalah yg dituduh bersalah, memang terang-terang kitorg kalah teruk. Takde lawyer yg sanggup defend kitorg agaknye. Dah takleh nak jawab ape, zip jela mulut..

Selang beberapa ketika, seorang pegawai hulur sehelai kertas tipis kpd aku. Aku belek-belek. Saman. Cis!

Kami dibenar pulang. 


                  --------     |     |     |     |     |   ----------


Setiba di asrama, dalam bilik F, kitorg tergelak. Hahaha dah takdir otak kitorg ni bengong, nak wat cmne kan. Benda mcm ni pon jadi lawak. Takde sikit rasa nyesal, bersalah apetah lg nak tuduh menuduh antara satu sama lain. Kena saman RM150 sebab tak pakai helmet. Nasib baik kesalahan membonceng secara songsang dan menunggang tanpa IC dan lesen tu dimaafkan oleh abang-abang polis. Berhasil jugak lakonan muka seposen kitorg kt balai tadi. Haha

This, will always be a memoir.

1 comment:

| crysz | said...

: great. BIG LIKE.